Selecteer een pagina

Activiteiten

“Dutch design ” – Kanten uit de 20ste eeuw
Activiteit :
Waar : ’t Andere Museum van Oldtimer tot Kant, gevestigd in pakhuis Koophandel aan de Oostersingel 8 te Leeuwarden
Openingstijden :
Periode : Van 18 mei 2018 tot en met 30 april 2019

Een tentoonstelling waar kant centraal staat gekoppeld aan kunst en design
Te zien op de tentoonstelling:
• De invloed van de Art Nouveau op kant( 1890 -1910)
• Art Deco kanten ( 1910 – 1940) : “een Nieuwe Hollandse kant ” , de kanten van mw. de Jager-Meezenbroek. zij heeft als eerste de meetkundige principes , die door de architect H.P.Berlage werden verkondigd en toegepast in de bouwstijl in haar kantwerken toegepast.
• Kant geïnspireerd op ontwerpen van Escher en Mondriaan
• Hedendaags kant geïnspireerd op kant uit de 17de, 18de en 19de eeuw.

Over de tentoonstelling

Op deze tentoonstelling staat kant centraal, maar het thema Dutch Design zal ook in de andere collecties van het museum te zien zijn. Er is kantwerk te bewonderen van Mirjam Schavemaker – Heinsbroek waarin zij zich heeft laten inspireren door Piet Mondriaan. Met haar kantwerk dat geïnspireerd is op M.C. Escher heeft zij in 2014 de tweede prijs gewonnen in een ontwerpwedstrijd die georganiseerd werd door het Textiel Museum in Tilburg. Zij was een hele dag te gast in het Textiel lab, waar onder andere de bekende Nederlandse ontwerper Jan Taminiau gewerkt heeft, en heeft van begin tot einde gezien hoe haar ontwerp op stof werd geprint. Dit fantastische proces, het kantwerk en de daaruit voortgekomen unieke stof deelt zij graag met de bezoekers tijdens de tentoonstelling. Altijd al eens willen experimenteren zoals M.C. Escher? Ook dat is mogelijk tijdens de veelzijdige tentoonstelling ‘Dutch Design”. Naast werk van Mirjam Schavemaker – Heinsbroek is er ook kantkloswerk geïnspireerd op Escher te zien waarvan de patronen ontworpen zijn door Christa van schagen.
Aan het eind van de 19 de eeuw ontstond de kunststroming Art Nouveau in Europa die duurde van 1890-1910. Als reactie op de voorgaande Neo stijlen en de afkeer van de mechanisering en massaproductie zocht men naar nieuwe wegen. Er kwam een terugkeer naar unieke met de handgemaakte werkstukken. In die tijd was er plaats voor het handwerk van de vrouw. Zo ontstonden prachtige art nouveau werkstukken in kant die op deze tentoonstelling te zien zijn.
De periode van de art Deco van 1910 -1 940 bereikte haar hoogtepunt in de jaren twintig van de vorige eeuw. Deze geabstraheerde, sterk op ritme en verhouding gerichte ontwerpen kwamen van een aantal kunstenaars, die zich zowel in Nederland (o.a. in de architectuur: de Amsterdamse school stijl van Berlage), als elders in Europa daarmee bezighielden. Op het gebied van kantklossen doet zich deze ontwikkeling ook voor. In Duitsland: Leni Matthaei en in Nederland : Mevr. de Jager Meezenbroek van Beverwijk. Zij was tekenlerares aan de tekenacademie te Amsterdam en kwam zodoende in contact met de heer Berlage. Zij heeft als eerste de meetkundige principes van Berlage toegepast in haar kantontwerpen. Zij gaf deze kant een nieuwe benaming: “een nieuwe Hollandse kant” Ook aan deze kanten schenkt de tentoonstelling aandacht.
Milanees kanten uit de 17de eeuw hebben Bonny van Bergen geïnspireerd tot het maken van hedendaagse ontwerpen.
De expositie ‘Dutch Design” laat hedendaagse kanten zien, die hun oorsprong en inspiratie gevonden hebben in kanten uit vorige tijden en uit ontwerpen van huidige kunstenaars. Kortom een tentoonstelling waar de kant centraal staat maar gekoppeld aan kunst en design.

www.museumpakhuiskoophandel.nl

MERKLAPPEN uit de Collectie Aafke Buurs
Activiteit :
Waar : Honig Breethuis, Lagedijk 80,1544 BJ Zaandijk
Openingstijden : donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur
Periode : 16 juni t/m 19 augustus 2018

Het Honig Breethuis toont van 16 juni t/m 19 augustus zeldzame antieke merklappen uit de collectie Aafke Buurs-Brand. De verzameling, die mevrouw Buurs vanaf 1995 samenstelde, omvat rond de driehonderd merk- en borduurlappen. De kleine expositie laat een representatieve afspiegeling zien van deze indrukwekkende privé collectie. Zij geeft een beeld van de specifieke motieven en borduurtechnieken, zoals deze van de 17e t/m de 19e eeuw karakteristiek waren in de Zaanstreek, Waterland, Marken, West-Friesland en Amsterdam. Tot de toegepaste technieken behoren, naast de bekende kruis-, ketting- en platsteek, ook het zogeheten wit- en sneewerk. Een enkele Duitse doek van borduurzijde op zijde is toegevoegd aan de expositie, omdat deze bleek te zijn opgespannen op een vel zuurvrij lompenpapier van de firma C & J HONIG.

Begrip in merklap minnende kring

Aafke Buurs is lid van de vereniging “Merkwaardig” voor Liefhebbers van Merklappen. Van jongs af aan ontwikkelde zij een liefde voor handwerken en textiel, zoals het vervaardigen van poppenkleertjes. Na haar pensioen startte ze met het verzamelen van antieke merklappen, waarvoor zij menige markt en veiling afstruinde en gaandeweg een goede neus ontwikkelde. Daarmee vormt de Collectie Aafke Buurs een begrip in merklap minnende kringen.

Van monogram tot wijze maagd

Merklappen kwamen oorspronkelijk voort uit het gebruik linnengoed te voorzien van een geborduurd monogram of (huis-)merk. Zo viel het te herkennen als het naar wasserijen werd gebracht of op bleekvelden te drogen gelegd. Gaandeweg gingen meisjes en jonge vrouwen er toe over alfabetten, cijferreeksen en motieven te borduren als oefening in handwerken. Zo bracht Broek in Waterland veel zogenaamde ‘tekstdoeken’ voort, voorzien van namen, leeftijd en jaartal. Naast geometrische figuren, waartoe het regelmatige weefsel zich goed leende, ontstonden er ook gestileerde beeltenissen van mensfiguren, bloemen, bomen, vogels, zeilschepen en bouwwerken ook symbolische voorstellingen van heraldische aard of naar Bijbelse verhalen. Zo werd in de Zaanstreek tijdens Gouden Eeuw onder doopsgezinden het motief populair van de gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden uit het Nieuwe Testament.

De collectie Aafke Buurs bevat twee fraaie voorbeelden van merklappen met dit motief, daterend uit 1666 en 1672. Hierop zijn ook andere symbolische voorstellingen te zien, zoals de “Hollandse Tuin” en de “Verspieders van Kanaän”. De tentoonstelling is te bezichtigen tijdens openingsuren van het Honig Breethuis: donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Meer informatie op www.honigbreethuis.nl

Landelijke Weefdag
Activiteit :
Waar : Veluwehal, Nieuwe Markt 6, 3771 CB Barneveld
Openingstijden : 10.00 - 16.00 uur
Periode : 3 november 2018

FEEST!

Is het thema van de Landelijke Weefdag op 3 november 2018

Een toepasselijk thema omdat WEEFNETWERK dit jaar 10 jaar bestaat.

In het ochtendprogramma vertelt Mirja Wark over hoe er bij ons en ver weg om andere redenen feest gevierd wordt. Wij vieren feest omdat WEEFNETWERK 10 jaar bestaat. In Nederland vieren we feest bij een huwelijk, een geboorte of een kerkelijke gebeurtenis. Bij de woestijnbewoners in het noorden van Afrika vieren ze een huwelijk groots maar een geboorte niet. Bij de Wayuu uit Zuid-Amerika vieren ze meerdere feesten rond de dood van een familielid. Bij al deze bijeenkomsten is textiel belangrijk. Omdat we textielliefhebbers en wevers zijn, duiken we in de maakprocessen.

Het middagprogramma bestaat uit een modeshow. In deze show wordt zowel werk van leden van WEEFNETWERK geshowd, naar aanleiding van het thema van 2017: ‘Fraai getooid’, als werk van leerlingen van Atelier Quality uit Barneveld.

Er zijn meerdere tentoonstellingen te bezichtigen. De wedstrijdtentoonstelling heeft als titel: ‘Fraai Getooid’. Leden zijn vorig jaar geïnspireerd door sprekers en uitgedaagd om creaties te weven in alle mogelijke hoedanigheden ter aankleding of versiering van het lichaam. Daarnaast zijn er diverse tentoonstellingen met vrij werk. Tevens is het werk van cursisten, van de vele door WEEFNETWERK georganiseerde cursussen te bezichtigen.

De leveranciersmarkt is divers met een uitgebreid assortiment aan materialen. Bovendien worden bij veel stands demonstraties en uitleg gegeven om inspiratie op te doen.

De Landelijke Weefdag vindt plaats in de Veluwehal, Nieuwe Markt 6, 3771 CB Barneveld. De bezoekersentree is via het restaurant bij de parkeerplaats.

Alle aanvullende informatie en een overzicht van de leveranciers vindt u op de website: www.weefnetwerk.nl